Skip to main content
Cerita NFAM

KISAH BENAR SELEPAS CUCUK ANAK DARJAH 1

By July 1, 2024No Comments
KISAH BENAR SELEPAS CUCUK ANAK DARJAH 1
Kisah ni dah lama.
Masa tu aku belum tolak pun vaksin. Dan masa tu anak aku sempat sekolah sampai darjah 2. Sekarang dia dah besar dah pun. Aku cuba ringkaskan ye supaya tak meleret. Aku cuba fokus pada point2 sahaja.
1. Satu hari rakan sekerja aku call masa aku kat bilik guru,suruh aku segera ke dewan. Katanya ada sesuatu berlaku kat anak aku. Aku dah berdebar dah,apa pulak ni.
2. Masa aku sampai aku tengok situasi yang pelik kat anak aku. Mulut dia bukak katup bukak katup non stop. Badan dia pun dah mula macam panas sikit. Aku bawa dia balik.
3. Berjam juga lah kejadian tu. Maka bermulalah episod kejadian tersebut berulang lagi dan lagi. Aku pun refer dengan doktor.
4. Temujanji demi temujanji berjalan sehinggalah pertemuan demi pertemuan dengan pakar. Dari pelbagai prosedur yang dijalankan maka pakar merumuskan yang ; anak aku tu ada masalah saraf,apa yang berlaku pada dia tu dipanggil sebagai “tic”
5. Pakar juga kata tiada rawatan untuk masalah berkenaan. So aku pun stop pergi dah jumpa pakar tu sebab aku rasa macam dah tak ada keperluan bila dia kata tiada rawatan.
6. Dalam masa yang sama aku refer dengan pakar kanak2 swasta. Masa tu aku berhentikan anak aku dari sekolah masa umur dia 8 tahun. Sempatlah sekolah sampai habis darjah 2. Aku cadang nak hantar dia ke tahfiz.
7. Lepas dengar cerita aku dia kata anak aku tak sesuai ke tahfiz sebab agak berat untuk dia. Aku bagitahu doktor yang aku bukan harap dia habiskan hafazan pun,cukuplah dia buat ikut kemampuan dia. Sebab aku memang dari awal mengandungkan dia lagi dah niat dengan suami nak anak sekolah tahfiz.
8. Pencarian aku tentang masalah anak aku pada masa tu agak perlahan sebab masa tu bukan macam sekarang,banyak benda hujung jari je. Satu lagi masa tu geng antivaksin pun belum muncul di socmed dan fb semua ni agak baru masa tu.
9. Aku pernah nampak video yang lebih kurang macam anak aku. Aku teruskan pencarian tentang apa yang dikongsikan dalam video tu – tentang Tourette Syndrome.
10. Sebenarnya aku pernah baca masa mencari info tentang tic,memang ianya sangat berkaitan. Aku cuba tengok ciri2 semua boleh kata ada pada anak aku. Sah la anak aku ni Tourette Syndrome rupanya.
11. Aku cuba bantu anak aku menjalani hidup seperti biasa biarpun mencabar. 6 tahun lepas aku decide berhijrah dan mahu anak2 aku semua makin dekat dengan aku. Sebab sebelum tu mereka pernah duduk tahfiz dan madrasah. Pernah juga unschooling lama juga sebelum berhijrah. Anak2 aku tak sekolah masa aku jadi cikgu lagi.
12. Ok,berbalik pada masalah anak aku tu. Dia terus kena walaupun kadang tu masa dekat tahfiz. Dan aku perasan dia kena bila stress. Asal stress akan lagi mudah kena.
13. Aku pernah terfikir adakah anak aku ni buat2 je ke apa. Tapi sebenarnya tak. Memang dia tak boleh nak control benda tu.
14. Sejak kami berhijrah dah jarang sangat dah dia kena. Maybe dia lebih rasa bahagia bila dah duduk bersama kami dan sentiasa dekat dengan kami.
15. Masa berjalan. Aku pun mula terjebak dalam pencarian tentang info vaksin. Kisah tentang ni boleh rujuk di komen aku letak posting yang aku pernah tulis.
16. Lepas tu terus aku teringat,anak aku kena macam tu lepas cucuk darjah 1. Menyumpah2 aku masa tu sebab itu memang zaman aku menerima vaksin tanpa banyak soal.Demi kebaikan la kononnya. Nak menyesal pun dah tak guna. Nasi dah jadi bubur. Kesannya anak aku yang merana.
17. Bila covid datang aku giatkan pencarian info2 tentang vaksin. Sah memang sangat berkaitan dengan masalah saraf,otak dan banyak lagi. Aku tanya anak aku tu masihkah dia ada masalah macam dulu. Rupanya dia duk tahan muka dia.Bila tak tahan rupanya seluruh muka dia boleh bergerak. Allahu. Penat dia cakap. Aku menahan diri dari menangis depan dia. Aku tak nak dia lemah.
18. Lalu aku cuba usha dengan sahabat2 sefikrah tentang ikhtiar yang aku boleh buat. Aku mulakan sikit2 tapi progress slow sebab aku tak nak campur banyak2 sekali nanti tak tahu mana yang jadi.
19. Dalam masa yang sama,aku syak ada yang tak kena dengan anak aku tu.
Lalu aku buat beberapa benda di bawah ;
– test DNA 2 jenis,walaupun agak costing tapi berbaloi untuk aku detect banyak benda – yang ni kena cerita lain sebab panjang kisahnya
– buat terapi dengan doktor alternatif – yang ni belum habis sesi
– bawa jumpa psikologist sehinggalah dapat kesan yang dia mempunyai masalah IDD.
20. Aku dah tak ada air mata nak keluar memandangkan ini kali ke 4 aku perlu menerima tentang anak istimewa.
21. Makin besar makin nampak mudarat dia. Siapa kata cucuk masa kecil sihat dan akan terus sihat sampai besar ? Ada orang terus nampak lepas cucuk,ada yang beberapa bulan lepas tu,ada yang beberapa tahun,belas malah puluh tahun. Jadi jangan sembang la tak ada kesan.
22. Cuba baca kronologi yang aku tulis,bukankah ia saling berkaitan?
23. Cuma anak2 aku ni sebab aku tegas sikit bab pemakanan,kesihatan dan bagi ilmu kehidupan mana yang sempat,mereka tak nampak sangat pun macam istimewa. Tambahan dari kecil aku suka anak2 aku lasak – main tanah,mandi sungai,ke laut, dan macam2 aktiviti lagi. Jadi aktiviti2 macam ni dah bantu detoks dah sikit2 sebenarnya. Just kena fokus pada isu2 lain pula. Banyak kerja sebenarnya 😫
24. Sampai sekarang tak habis lagi proses tu walaupun dia dah dewasa. Huhu.
25. Aku tak sempat nak selamatkan anak2 aku,apa yang aku share ialah untuk korang dapat kesedaran untuk anak2 korang. Dan at least tulisan2 aku ni aku harap anak2 cucu aku sendiri jadikan pedoman juga nanti. Cukuplah mak2 yang dapat anak terkesan ni je yang merasa,korang tolonglah sedar dan buatlah kajian sendiri -jangan harapkan paker2 tu semua.
26. Kes study seterusnya dari kenalan yang hubungi aku baru2 ni. Dia cerita pasal masalah anak dia. Walaupun lain sikit,aku terus cakap ni “Tourette Syndrom” ni. Kebetulan dia akan jumpa pakar katanya. Aku kata tak apalah,kena diagnose dulu.
27. Dan dia inform aku betullah apa yang aku kata,disahkan oleh pakar. See,mak2 yang ada pengalaman ni sebenarnya memang “pakar” at least untuk anak2 sendiri dah sebenarnya. Cuma tak diiktiraf je. Dan lantaklah,siapa jenis nak kena pakar sijil je silakan. Kita share dengan orang yang trust dengan kita je.
28. Anak kenalan aku tu pun sama,kena lepas cucuk darjah 1 juga. Padahal dulu tak pun. So nampak tak,kerosakan masa cucuk2 waktu bayi tu akan diburukkan lagi bila korang cucuk darjah 1 ?
29. Tiada siapa akan perasan anak2 dia sakit lepas cucuk selagi dia tak buat pemerhatian dan kajian sendiri. Tak semua orang bertuah untuk nampak semua ni. Nak nampak macam mana kalau awal2 lagi dah tak nak ambil tahu. Lepas tu nak percaya yang moden je. Tak ada yang lama tak ada yang moden.
30. Jadi ternyata di sini cucuk2 ni memang tak elok. Anak aku tu masa baby aku ingat lagi asal cucuk demam. Ada sekali tu jadi lembik terus. Dan aku perasan dia dah slow lepas dia lengkap cucuk baby lagi. Keadaan jadi lebih buruk bila cucuk pulak darjah 1.
31. Sayang anak biarlah ambil tahu apa kandungan cucuk2 tu. Kebanyakan yang sokong ni aku perasan dia bukan tahu pun apa kandungan. Yang dah tahu confirm tak nak punya.
31. So sebelum nak kondem,tanya diri dulu dah tahu ke belum kandungan? Dah tahu ke kenapa orang menolak atau hanya pandai ikut2 orang cop “owh antivaksin rupanya.. “
Kesimpulannya ;
Ramai tanya cucuk HPV dan lain2 tu ok ke? Senang je formula dia. Asal nama vaksin tu semua tak elok. Tak ada yang elok. Bahan asas dia sama je,bahan tambahan je lain sikit. Nak tolak sila tolak semua. Simple
Aku bukan nak hasut sesiapa,ini adalah perkongsian pengalaman dan pandangan peribadi aku sahaja. Sila buat pemerhatian dan kajian anda sendiri jangan percaya apa yang aku tulis ni tanpa mengkaji.
Siapa yang ada pengalaman atau kisah boleh letak di ruangan komen biar lebih ramai tahu. Yang segan boleh PM aku nanti aku share dengan sorok identiti. Ini bukan lagi masa untuk kita takut2 nak cerita,tapi masa untuk mendedahkan kebenaran yang dah lama tersorok tak disuarakan sangat.
Ramai orang lebih bising isu lain,tapi bab isu ni tak ramai yang nak kisah sangat.
Aku cuma harap lebih ramai yang sedar.
Oh ye,tak cucuk anak tetap boleh sekolah ye. Jangan risau. Kalau ada yang kata tak boleh tu sila cop atas dahi dia kot dia hilang ingatan ke apa kan.
Sekian.
Nor Fazilah Abd Mohd @ Nfam
27hb June 2024

Dapatkan Ebook Percuma Sekarang

Daftar sekarang dan terima emel sebaik sahaja saya menerbitkan ebook baru

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.

Leave a Reply